Svar: Problemer med mad og derfor søvn
6. januar 2020
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage :)
Der er, som du selv skriver, naturligt en sammenhæng mellem jeres datters indtag af mad og hendes behov for at drikke fortyndet mme om natten. Derfor er det rigtig godt, at du er opmærksom på, at hun skal have mere at spise, og at det også kan være en god idé at tilbyde hende et godnatmåltid.
Du fortæller, at hun "spiser som en hest i dagplejen", og det er derhjemme, at I har udfordringer. Det kan der være flere årsager til, og det er vigtigt, at du forsøger at finde ud af, hvad forskellen på dagpleje og hjemmet er. Hvis du ved det, så vil du måske bedre kunne hjælpe hende og også skabe nogle andre rammer for måltiderne derhjemme...
Det lyder lidt som om, at I har været meget fokuserede på at få jeres datter til at spise. Og det kan nogle gange godt virke modsat hensigten. Hun har en alder nu, hvor hun naturligt forsøger at finde ud af, hvad det hun gør, gør ved andre. Og i den forbindelse er det naturligt interessant at undersøge, hvad det gør ved mor og far, når hun lukker munden får maden, drejer hovedet, afviser og måske mundligt sætter ord på, at det vil hun ikke have, eller det vil hun ikke spise.
Og som forældre kan man reagere meget forskelligt.. nogle forældre begynder at lokke med belønning f.eks. "hvis du spiser dine kartofler, så kan du få ... bagefter". Du skriver blandt andet, at hvis I giver hende snacks, så spiser hun uden problemer og det kan f.eks. godt hænge sammen med dette. I skal også være opmærksomme på, om I har tendens til at verbalisere mere omkring snacks end den sundere mad, så hun har fået en oplevelse af, at det usunde er lidt mere lækkert, hvor de sunde er mindre lækkert og derfor godt kan afvises.
Nogle forældre begynder også at lave særlige retter til barnet, tilbyder et alternativ, hvis barnet siger nej til det ene, så tilbydes noget andet. Det kan også forstærke jeres datters lyst til at afvise den mad, som I skal spise.
Der er også forældre, som begynder at lege med maden, pjatter og gør det spændende eller måske tillader legetøj ved bordet og lignende, for at få barnet til at spise.. Også her kan det give bagslag og det kan være bedre at gøre selve maden interessant. Og tale om hvordan maden smager, føles, dufter, lyder... måske smage på hinandens mad, så fokus bliver på måltidet og det at spise og ikke på leg.
Der findes flere måder at reagere på, men generelt gælder, at jeres datter i disse situationer meget hurtigt finder ud af, at hun ved at lukke munden og afvise maden kan få jeres fulde opmærksomhed - og det vil hun naturligt gerne have. Derfor er løsningen ofte at give hende madro og forsøge at koncentere sig mindre om, hvad og hvordan hun spiser.
Det er nemlig ofte også et problem. Hvis I sidder med hende for bordenden og hun har mor og far på hver sin side, så har hun fire øjne rettet mod sig, og hvis I så samtidig sidder og forsøger at få hende til at spise eller kommenterer på, om hun spiser det ene eller det andet, fortæller hende, at hun skal bruge gaflen og ikke fingrene eller på anden måde retter på hende eller kommenterer på det hun gør, så kan det give problemer...
Faste spisetider er vigtigt. Jo mere fast dagsrytme hun har, jo faste spisetider, jo bedre er det fordi det gør hende parat til at spise. Hendes indre ur indstiller sig på de faste spisetider, så hun naturligt føler sig sulten og parat, når I sætter jer til bordet.
Sørg altid for, at der er mindst en ting, som hun kan lide. Det kan være et stykke rugbrød, lidt kogt pasta, en stykke agurk eller peberfrugt, som hun lyder til at være glad for. Når der er mindst en ting hun kan lide, så kan hun gå igang med at spise dette oger på den måde naturligt igang med måltidet samtidig med jer andre.
Lyv ikke for hende. Sig aldrig "det er ikke fisk, det er kylling". Det er vigtigt, at hun ikke oplever, at I snyder hende til at spise noget, som hun måske har sagt nej til eller som I tænker, at hun vil sige nej til. Det er vigtigt, at hun kan stole på jer.
Inddrag hende i madlavningen og borddækningen. Jo mere hun er med, jo bedre er det og hvis hun har været med til at komme udskåret grønt i salatskålen, og måske har spist lidt af dette undervejs, så behøver I ikke fokusere på hvor meget grønt der glider ned ved middagsbordet, og det er okay, hvis hun der så spiser mest pasta og frikadelle...:)
Lad hende være aktiv ved bordet - lad hende selv klatre op og sætte sig parat på den høje stol, lad hende selv hælde vand af en kande op i en kop, lad hende selv tage lidt mad fra skåle på sin tallerken. Jo mere I anerkender hendes egen vilje og selvstændighed på denne måde, jo mere vil hun måske spise :)
Og så skal I stoppe med fortyndet mælk om natten - også selvom hun protesterer. Det vil være rigtig godt, hvis du om aftenen kan få givet hende en banan eller lignende, så hun får lidt i maven, og sammen med bananen må hun også gerne få lidt letmælk, men ikke længere noget om natten. Prøv om du/I kan stoppe fuldstændig med dette og naturligt så rumme de frustrationer der kommer, når hun mærker, at det er slut.
Får hun fortyndet mme i en flaske? I givet fald, så smid flaskesutterne ud og vis hende at flasken er i stykker, så hun oplever at den ikke fungerer mere - og tilbyd så lidt vand af en kop, når hun skal puttes, som alternativ. Hvis hun afviser den, så er det fint. Så har hun fået tilbuddet og det vil være allerbedst, hvis hun netop ikke længere har brug for noget, når hun først ligger i sin seng, så på den måde er det positivt, hvis hun afviser, så prøv at se det som noget godt :)
Det er naturligt, at hun bliver ked af det, frustreret og protesterer voldsomt, når du pludselig tager flaske/fortyndet mme fra hende om natten - hun har fået det altid, så det ligger som en fast rytme og rutine for hende, og hun forstår naturligt ikke, hvorfor det pludselig skal stoppe. Det er dog helt okay, at du siger stop nu og vænner hende til nogle nye rutiner og vaner - og vigtigst er, at du jo stadig er der for hende, giver hende nærhed og tryghed, hvis hun har behov for det. Det er helt okay, at hun lige nu viser behov for mor og viser ekstra morglæde - hun behøver ikke undvære sin mor, men det er slut med mme om natten :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og at det også giver det kærlige skub der skal til for at få stoppet helt med flaske/MME :) Knus på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske